<p>Als leider, wanneer je primaire focus ligt op het verantwoordelijk houden van mensen, mis je mogelijk je belangrijkste doel: mensen <strong>waardevol</strong> en <strong>capabel</strong> houden.</p> <p>Iedereen is 100% verantwoordelijk voor zijn of haar gedrag, inclusief de taken die bij hun functie horen. Het lijkt logisch om mensen te ondersteunen in het vervullen van hun verantwoordelijkheden om je doelen te bereiken. Maar er is meer aan de hand.</p> <p><strong>Waarde en capabel komen eerst</strong></p> <p>Mensen zijn niet alleen verantwoordelijk, ze zijn ook waardevol en capabel. Zonder erkenning van deze waarde en capabel schakelaar kan er geen echte verantwoordelijkheid zijn.</p> <p><strong>Mensen zijn waardevol</strong></p> <p>Iedereen verdient het om gezien, gehoord, bevestigd, veilig, uitgenodigd en betrokken te worden. Zonder deze basis nemen mensen niet hun volledige zelf mee naar het werk; ze houden hun energie achter en spelen op veilig.</p> <p>Iemand waardevol houden betekent in hen geloven, naar hen luisteren en hen zien als complete mensen. Het is niet jouw taak om ervoor te zorgen dat ze het altijd met je eens zijn. Jouw taak is om hen in elke interactie als waardevol te behandelen. Dit vereist consistentie en volharding in je commitment om in hen te geloven.</p> <p>Heb jij ooit iemand gehad die onvoorwaardelijk in jouw waarde geloofde? Hoe heeft dat jou beïnvloed?</p> <p><strong>Mensen zijn capabel</strong></p> <p>Iedereen is in staat om bij te dragen en deel uit te maken van de oplossing. Zonder betrokkenheid is er geen eigenaarschap. Zoals Ken Blanchard zei: “Without weigh in, there’s no buy-in.” Zonder betrokkenheid krijg je alleen maar naleving en apathie.</p> <p>Iemand capabel houden betekent hen ook zo behandelen. Dit houdt in dat je hen uitnodigt om deel te nemen, hun sterke punten benut, hun unieke perspectieven en vaardigheden bevestigt, en investeert in hun groei. Echte compassie is een gezamenlijke reis. Misschien geloven ze zelf nog niet in hun capaciteiten, maar dat is jouw uitdaging niet. Jouw taak is om hen in elke interactie als capabel te behandelen.</p> <p>Heb jij ooit iemand gekend die in jouw capaciteiten geloofde en in jou investeerde? Hoe heeft dat jou beïnvloed?</p> <p><strong>Verantwoordelijkheid komt daarna</strong></p> <p>Pas wanneer je iemand als waardevol en capabel behandelt, kun je hen echt verantwoordelijk houden. Als mensen zich niet veilig voelen om hun volledige zelf mee te nemen naar het werk en geen mede-eigenaar zijn van hun toekomst, kunnen ze niet volledig verantwoordelijk zijn voor hun prestaties.</p> <p>Een les die we in meer dan 20 jaar met <strong>Compassionate Accountability®</strong> hebben geleerd: als je begint met mensen verantwoordelijk houden, creëer je een negatieve cultuur waarin talent vertrekt. Maar als je begint met mensen waardevol en capabel houden, wordt verantwoordelijkheid een natuurlijk onderdeel van het proces – zonder machtsstrijd en drama.</p> <p>De reden dat verantwoordelijkheid zo’n slechte reputatie heeft, is niet omdat mensen geen verantwoordelijkheid willen nemen. Het is omdat ze ook behandeld willen worden als waardevol en capabel.</p> <p><strong>De drie schakelaars van de Compassie Mindset</strong></p> <p>Het verschil tussen verantwoordelijkheid en accountability wordt duidelijk door de<strong> drie schakelaars van de Compassion Mindset®:</strong></p> <ol> <li><strong>Waarde</strong></li> <li><strong>Capaciteit</strong></li> <li><strong>Verantwoordelijkheid</strong></li> </ol> <p>Ze staan in deze volgorde om één simpele reden: het brengt het beste in mensen naar boven.</p> <p><strong>Wat als iemand niet kan presteren?</strong></p> <p>Een veelgestelde vraag van leiders is:</p> <ul> <li>“Hoe kan ik mijn mensen verantwoordelijk houden zonder een slechte baas te zijn?”</li> <li>“Hoe weet ik wanneer het tijd is iemand te ontslaan omdat ze geen verantwoordelijkheid nemen?”</li> </ul> <p>Ons antwoord is: “Heb je hen consequent waardevol en capabel gehouden? Zo niet, dan heb je hen nog geen eerlijke kans gegeven om te slagen. Versterk jezelf als leider en geef net zoveel aandacht aan waardevol en capabel houden als aan verantwoordelijk houden. Daarna kun je opnieuw evalueren.”</p> <p><strong>Ben jij klaar voor de upgrade?</strong></p> <p>Als je een "verantwoordelijkheid eerst" leider bent, hoef je deze focus niet op te geven. Wat je wél kunt doen, is je vaardigheden ontwikkelen om mensen vooral waardevol en capabel te houden. Dan zal je focus op verantwoordelijkheid veel meer vruchten afwerpen.</p> <p><strong>P.S.</strong> Nog een geheim voor leiders: de nieuwe generatie talenten eist alle drie de schakelaars. Geen compromissen. Als ze dat gevoel niet hebben, vertrekken ze.</p> <p> </p> <p>Compassievolle Groet,</p> <p><strong>Monique Bruil</strong></p> <p>CA & LOD Master Trainer & PCM Trainer en Coach</p> <p> </p> <p> </p> <p>Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/what-if-you-held-people-valuable-and-capable-too/</p> <p>“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”</p>

Wat als je mensen waardevol en capabel zou houden?

Monique Bruil Spreker, Auteur, Coach
09 oktober 2025

Als leider, wanneer je primaire focus ligt op het verantwoordelijk houden van mensen, mis je mogelijk je belangrijkste doel: mensen waardevol en capabel houden.

Iedereen is 100% verantwoordelijk voor zijn of haar gedrag, inclusief de taken die bij hun functie horen. Het lijkt logisch om mensen te ondersteunen in het vervullen van hun verantwoordelijkheden om je doelen te bereiken. Maar er is meer aan de hand.

Waarde en capabel komen eerst

Mensen zijn niet alleen verantwoordelijk, ze zijn ook waardevol en capabel. Zonder erkenning van deze waarde en capabel schakelaar kan er geen echte verantwoordelijkheid zijn.

Mensen zijn waardevol

Iedereen verdient het om gezien, gehoord, bevestigd, veilig, uitgenodigd en betrokken te worden. Zonder deze basis nemen mensen niet hun volledige zelf mee naar het werk; ze houden hun energie achter en spelen op veilig.

Iemand waardevol houden betekent in hen geloven, naar hen luisteren en hen zien als complete mensen. Het is niet jouw taak om ervoor te zorgen dat ze het altijd met je eens zijn. Jouw taak is om hen in elke interactie als waardevol te behandelen. Dit vereist consistentie en volharding in je commitment om in hen te geloven.

Heb jij ooit iemand gehad die onvoorwaardelijk in jouw waarde geloofde? Hoe heeft dat jou beïnvloed?

Mensen zijn capabel

Iedereen is in staat om bij te dragen en deel uit te maken van de oplossing. Zonder betrokkenheid is er geen eigenaarschap. Zoals Ken Blanchard zei: “Without weigh in, there’s no buy-in.” Zonder betrokkenheid krijg je alleen maar naleving en apathie.

Iemand capabel houden betekent hen ook zo behandelen. Dit houdt in dat je hen uitnodigt om deel te nemen, hun sterke punten benut, hun unieke perspectieven en vaardigheden bevestigt, en investeert in hun groei. Echte compassie is een gezamenlijke reis. Misschien geloven ze zelf nog niet in hun capaciteiten, maar dat is jouw uitdaging niet. Jouw taak is om hen in elke interactie als capabel te behandelen.

Heb jij ooit iemand gekend die in jouw capaciteiten geloofde en in jou investeerde? Hoe heeft dat jou beïnvloed?

Verantwoordelijkheid komt daarna

Pas wanneer je iemand als waardevol en capabel behandelt, kun je hen echt verantwoordelijk houden. Als mensen zich niet veilig voelen om hun volledige zelf mee te nemen naar het werk en geen mede-eigenaar zijn van hun toekomst, kunnen ze niet volledig verantwoordelijk zijn voor hun prestaties.

Een les die we in meer dan 20 jaar met Compassionate Accountability® hebben geleerd: als je begint met mensen verantwoordelijk houden, creëer je een negatieve cultuur waarin talent vertrekt. Maar als je begint met mensen waardevol en capabel houden, wordt verantwoordelijkheid een natuurlijk onderdeel van het proces – zonder machtsstrijd en drama.

De reden dat verantwoordelijkheid zo’n slechte reputatie heeft, is niet omdat mensen geen verantwoordelijkheid willen nemen. Het is omdat ze ook behandeld willen worden als waardevol en capabel.

De drie schakelaars van de Compassie Mindset

Het verschil tussen verantwoordelijkheid en accountability wordt duidelijk door de drie schakelaars van de Compassion Mindset®:

  1. Waarde
  2. Capaciteit
  3. Verantwoordelijkheid

Ze staan in deze volgorde om één simpele reden: het brengt het beste in mensen naar boven.

Wat als iemand niet kan presteren?

Een veelgestelde vraag van leiders is:

  • “Hoe kan ik mijn mensen verantwoordelijk houden zonder een slechte baas te zijn?”
  • “Hoe weet ik wanneer het tijd is iemand te ontslaan omdat ze geen verantwoordelijkheid nemen?”

Ons antwoord is: “Heb je hen consequent waardevol en capabel gehouden? Zo niet, dan heb je hen nog geen eerlijke kans gegeven om te slagen. Versterk jezelf als leider en geef net zoveel aandacht aan waardevol en capabel houden als aan verantwoordelijk houden. Daarna kun je opnieuw evalueren.”

Ben jij klaar voor de upgrade?

Als je een "verantwoordelijkheid eerst" leider bent, hoef je deze focus niet op te geven. Wat je wél kunt doen, is je vaardigheden ontwikkelen om mensen vooral waardevol en capabel te houden. Dan zal je focus op verantwoordelijkheid veel meer vruchten afwerpen.

P.S. Nog een geheim voor leiders: de nieuwe generatie talenten eist alle drie de schakelaars. Geen compromissen. Als ze dat gevoel niet hebben, vertrekken ze.

 

Compassievolle Groet,

Monique Bruil

CA & LOD Master Trainer & PCM Trainer en Coach

 

 

Artikel van Nate Regier, https://www.next-element.com/resources/blog/what-if-you-held-people-valuable-and-capable-too/

“Copyright 2022 Next Element Consulting, LLC. All rights reserved.”